decoding als thema

Van 8 tot en met 30 mei 2010 vindt het tweede Graphic Design Festival Breda plaats. In 2010 realiseren we een internationaal, toonaangevend festival dat publiek verrast en professionals inspireert door de communicatieve kracht van grafisch ontwerp binnen onze dagelijkse beeldcultuur zichtbaar te maken. Op verrassende en toch herkenbare wijze verbinden talentvolle ontwerpers grafisch ontwerp, technologie, sociale context en individu met elkaar.

Innovatie is belangrijk bij de ontwikkeling van beeldcultuur. Ontwerpers analyseren het verleden en scheppen daarmee de basis voor de toekomst. De hedendaagse digitale en ook de reële omgeving bestaan voor een groot deel uit ‘codes’. Voorbeelden zijn taal, barcode, inlognaam, script, postcode, telefoonnummer, etc. Maar ook de ongeschreven regels waarmee we beeld lezen zijn codes. Deze regels worden gevormd door leefomgeving, sociaal klimaat, opvoeding, geschiedenis en cultuur.

Vanuit het centrale thema decoding laat GDFB zien op welke wijze ontwerpers informatie, beeld en interactie hacken, remixen, samplen, vermengen en coderen. Het resultaat laat zien hoe we op nieuwe manieren kunnen omgaan met beeld in de dagelijkse omgeving.

Het festival is niet alleen bedoeld voor ontwerpers, maar richt zich tot een breed publiek. Gedurende drie weken bereikt GDFB het publiek met presentaties in de openbare ruimte en zorgt zo voor stof tot nadenken over de persoonlijke verhouding tot beeldcultuur. Het festival is uniek in de wereld. Alleen in Breda komt grafisch ontwerp fysiek zo dichtbij het publiek. Daarnaast biedt het festival het vakpubliek inzicht in hedendaagse ontwikkelingen op het vakgebied door middel van exposities, lezingen en workshops.

Naar verwachting trekt het festival 18.000 bezoekers en genereert het meer dan 200.000 oogcontacten in de openbare ruimte.
Realisatie: Webfish