Ontdekking, ontmoeting & een echt festivalgevoel

Ontdekking, ontmoeting & een echt festivalgevoel

datum:
26.09.2012
Vijf dagen lang workshops, lezingen, performances, exposities, urban interventions en masterclasses door ruim 150 internationale ontwerpers; dat was GDFB2012. Een editie die zich kenmerkte door het echte festivalgevoel, volle dagprogramma’s, veel internationale aandacht en een groot aantal bezoekers in relatief korte tijd.
estivalgevoel
Door een compacte opzet in tijd en ruimte was GDFB overduidelijk aanwezig in Breda. Vijf dagen lang, van 19 t/m 23 september, stond het oude stadscentrum van Breda in het teken van grafische vormgeving. Ontwerpers, studenten, Bredanaars, internationale bezoekers, iedereen dwaalde met een plattegrond in de hand al fotograferend door de stad. Het uitgebreide programma zorgde voor een waar festivalgevoel. Uitverkochte workshops en lezingen, hoog gewaardeerde portfolio gesprekken en gezellige social sessions. Bezoekers konden van ’s ochtends tot ’s avonds op pad en er werd niet alleen gekeken, maar ook actief deel genomen.



Hoogtepunten
Hoogtepunten van GDFB2012 waren de buitenprojecten zoals het Poster Project op het Kasteelplein en Social Signals in het park Valkenberg. Bij deze laatste waren ruim 100 vlaggen te zien. Beide projecten leverden zeer veel positieve reacties op. Ook de placemarker van Aram Bartholl aan de rand van het park Valkenberg is een geliefd object bij fotograferende bezoekers. De door GDFB en BredaPhoto georganiseerde expositie in MOTI zorgde regelmatig voor rijen bij de kassa. De expositie Small Stories Bigger Picture is nog t/m 25 november te zien.

Bezoekers
In 2010 trok GDFB in drie weken ongeveer 15.000 bezoekers. De doelstelling voor dit jaar was hetzelfde aantal, maar dan in een tijdsbestek van vijf dagen. Met ruim 15.000 bezoekers is deze doelstelling gehaald. De internationale aandacht was dit jaar groter dan in 2010. Zo waren er bezoekers uit Australië, China, USA, Mexico en de Ukraine. Daarnaast waren er opvallend veel Franse, Spaanse, Belgische en Duitse bezoekers en was er veel internationale persaandacht. Ook studenten wisten de weg naar GDFB te vinden. De lezingen zijn druk bezocht door verschillende Kunstacademies en studenten van communicatie opleidingen.

Toekomst
“Het is overweldigend om te ervaren dat twee jaar van voorbereiding zo’n mooi en inspirerend resultaat oplevert. De opzet om een compact festival neer te zetten en daarmee het festivalgevoel te creëren is ruimschoots geslaagd. GDFB2012 heeft voor mij, en ik denk voor velen, een hoop ontmoetingen, inspiratie en ontdekkingen opgeleverd,” aldus Dennis Elbers, directeur van GDFB. “De reacties en opkomst van bezoekers geven aan dat de insteek en inhoud van het festival een grote groep mensen aanspreekt. En dat een festival op een interactieve manier met bezoekers om kan gaan. Samen met het Huis voor Beeldcultuur gaan we de komende tijd op zoek naar een passende voortzetting.”


De dagelijkse updates die gemaakt zijn tijdens het festival zijn te bekijken op
gdfb.tv.
Fotos van Boudewijn Bollmann en videos door FOSS Collective.

Met bijzondere dank aan:


 
deel op: