Over GDFB

Over GDFB

datum:
23.06.2015
Graphic Design Festival Breda introduceert toonaangevende grafisch ontwerpers en trending topics uit het vakgebied. Dit gebeurt tweejaarlijks in de binnenstad van Breda én doorlopend internationaal met diverse reizende tentoonstellingen. Jong talent, gevestigde namen, actuele vraagstukken en inspirerende ontwerpen passeren de revue tijdens de vijfde editie, van 25 september tot en met 25 oktober 2015.

De ontwerper is beeldbepalend
Stiekem oefenen ontwerpers flink wat invloed uit op ons dagelijks leven. Veel mensen zijn zich daar niet van bewust, en zijn ontwerpers dat zelf eigenlijk wel? Van reclame’s, websites en verpakkingen bepaalt, maakt en regisseert de ontwerper wat we zien. Wat is zijn houding in het ontwerpproces? Welk karakter typeert hem als ontwerper? Deze vragen komen aan bod tijdens het festival, waarin dit jaar de ontwerper zelf meer dan ooit centraal staat. Niet voor niets is het onderwerp dit jaar ‘Introducing Current Characters’.

Ontwerpers aan het woord
Met een divers festivalprogramma introduceert GDFB de toonaangevende ‘karakters’ van grafisch ontwerp van nu én de toekomst. Door inspirerende lezingen, creatieve workshops, verrassende tours en exposities en presentaties in zowel galeries als op straat ervaart het publiek hoe de nieuwe generatie ontwerpers omgaat met grafisch ontwerp, illustratie, motion graphics, data visualisatie, typografie en visual storytelling. Het festival schenkt daarbij aandacht aan de vier mogelijke ‘rollen’ van de grafisch ontwerper: Auteur, Journalist, Wetenschapper en Provocateur. Elke rol brengt een andere denk- en werkwijze met zich mee. Zo verbeeldt en reflecteert de auteur op het leven van alledag, geeft de journalist inzicht in ‘het nieuws', analyseert, verbeeldt en deelt de onderzoeker complexe informatie en zet de provocateur aan tot debat door kwesties op een confronterende manier in beeld te brengen.

Internationaal platform

Graphic Design Festival Breda draagt graag zijn steentje bij aan de ontwikkeling van het vakgebied en werkt daarbij samen met partners die dezelfde visie delen. In vijf edities groeide het festival uit tot een internationaal platform en inmiddels reizen GDFB-tentoonstellingen naar andere landen, musea, galeries en festivals. Het bevestigt de interesse in de ontwikkeling van grafisch ontwerp. Doel is om deze positie te continueren, versterken en te stabiliseren. Graphic Design Festival Breda is trots op de trouwe schare fans, vrienden en ‘ambassadeurs’ waar het in de afgelopen vijf jaar een band mee opbouwde. Het festival inspireert en confronteert meer dan 15.000 bezoekers en 75.000 passanten en bereikt dagelijks zo’n 50.000 ‘vrienden’ online (en werkt momenteel trouwens aan een nieuwe website samen met HeyHeydeHaas en Webfish).

Waarom vinden andere ontwerpers GDFB belangrijk? Bekijk het in deze video's!





GDFB 2008 (23.05.2008 - 29.06.2008)

 
deel op:
tags: